CR-Z

CR-Z2007
De Honda CR-Z. Eindelijk is het dan zover. Jaren lang werd er iedere keer op internet een nieuwe CRX aangekondigd. Toch was het iedere keer geen schot in de roos. Nu werd er in september 2007 aangekondigd dat er een opvolger zou komen. Niet onder de naam crx, maar luisterend naar de naam CR-Z. Waarom is nog even een raadsel, maar daar gaan we ons niet druk om maken. De CR-Z zou te zien zijn tijdens de Tokyo motorshow en jawel hoor. Sindsdien is het nieuws definitief en zal eind 2009 de CR-Z in produktie gaan. Wie weet zal het hier en daar nog veranderd worden zoals b.v. de handrem? Deze handel is niet helemaal van deze tijd ondanks dat hij er prachtig uitziet natuurlijk. Ook ontbreekt het aan ruimte voor een navigatie. Maar misschien het belangrijkste…..waar doen we de benzine in? Ook de naam CR-Z zou best nog wel eens kunnen veranderen naar CRX…..wie weet.
——————————————————————————–

30 spetember 2009
Eindelijk is er dan NIEUWS vanuit de Tokyo Motorshow. De CR-Z staat er in een zo goed als produktief uiterlijk. Hoewel de buitenkant gaaf is zijn er naar mijn mening toch een paar min puntjes. De achterkant en het dashboard hadden toch mooier gekund…..maar wat niet is kan nog komen natuurlijk. In ieder geval zijn we weer blij iets van deze prachtige sportwagen te hebben mogen vernemen. Nu nog wachten op de kleuren die ze gaan leveren…..en natuurlijk wat er onder de motorkap gaat schuilen. Zo’n model wil natuurlijk wel PK’s hebben.
——————————————————————————

2CR-Z introductie 20074 oktober 2009
Op 24 oktober werd de CRZ voor het eerst op  de Tokyo Motor Show aan het publiek tentoongesteld. Al snel gingen de foto’s over de wereld….de CRZ was onderweg!!! In 2010 zou de CRZ in Europa te zien zijn op de show van Geneve.

2010…inmiddels is het defenitieve model wereldwijd bekend en zijn de cijfertjes bekend, 124 PK en daarbij nog een 14 PK aangedreven electromotor. Het verbruik zal 1 op 20 worden. In februari zal de CRZ definitief in productie gaan en zal waarschijnlijk halverwege dit jaar in de Europese showroom komen te staan. We kunnen niet wachten!!!!
———————————————————————————–

7 mei 2010
De wekker ging af om te mogen genieten van iets bijzonders. Namelijk het mogen testrijden van de Honda CR-Z (in dit geval de GT-versie) en dat terwijl het nog 3 weken duurt voor deze in de showroom te vinden zal zijn.

Dankzij Honda Nederland en Gek op Wielen heb ik (Peter Wrekenhorst) mogen deelnemen aan een onvergetelijke dag.

Om 13:00 aangekomen op de afgesproken plaats kwam ik aanrijden en gelijk gingen Bavo Galema en de cameramensen mij interviewen. Alle aanwezigen (circa 16 man) werden op beeld gezet. De hele middag door egienlijk. Eenmaal binnen stond er koffie e.d. klaar. Na een welkoms woord kregen we een presentatie te zien wat normaal gesproken alleen de pers te zien zou krijgen. Kort daarna moest iedereen even tekenen voor het gebruik maken van de CR-Z. Kort daarna zaten we werkelijk in een echte opvolger van de CRX. Wat een ruimte eigenlijk van binnen en wat loopt dat voorraam toch ver weg in vergelijking met wat we gewend zijn. En dan die stoelen…..echt heerlijk en jammer dat ik geen gereedschap bij me had. Ze hebben we wat weg van die van de S2000…..maar toch nog een tikkeltje beter. We hadden van te voren een route gekregen die we moesten volgen, twee personen per auto die halverwege van stoel mochten ruilen. Ikzelf eerst als bijrijder, later dus zelf sturend. Halverwege hebben we op een locatie kunnen genieten van een hapje en een drankje.

Ook daar werden diverse mensen geïnterviewd. Via een mooie maar drukke route hebben we de CR-Z aardig goed kunnen testen op wegligging, gebruiksvriendelijkheid, zuinigheid, remmen, besturing enzovoort.

Een echte ervaring om zoiets te mogen meemaken. Normaal gesproken doet Gek op Wielen deze testen allemaal zelf. Nu hebben ze ervoor gekozen om een aantal mensen deze auto te laten testen.

Na terugkomt werd er uiteraard gevraag aan iedereen wat we van de CR-Z vonden en of het iets voor ons zou zijn om aan te schaffen.

Eigenlijk was iedereen positief over deze hybride want dat is en blijft het natuurlijk. Het is motorisch niet te vergelijken met de CRX van toen. De PK’s van toen is nu eenmaal niet meer van deze tijd….het milieu is vandaag de dag waar het om gaat en daar is Honda goed mee bezig. Toch is de CR-Z absoluut sportief, mede dankzij de knoppen links van het stuur, daar kun je namelijk kiezen hoe je wilt rijden…ECO, Normaal of Sportief. En het verschil is te merken. En sportief mag je deze hybride absoluut noemen. De trekkracht is hoog, vooral bij lage toeren en dat is toch wel lekker hoor. En zelfs dan is het verbruik nog gunstig.

En wat bijzonder is, is dat Honda de eerste hybride heeft met een 6 versnellingsbak en dus ook geen automaat. Reden daarvan is natuurlijk het behouden van het sportieve caracter.

Rijden is fun, bij een stoplicht schakel je altijd terug naar de eerste versnelling. Eenmaal stilstaand zet je de versnelling in de vrij en hopla…de motor gaat uit. Stoplicht groen…je zet hem in de eerste versnelling en de motor springt weer aan. Het zicht rondom is goed te noemen, de buitenspiegels zijn groot en geven dus voldoende zicht. Ook het zicht via de binnenspiegel is best goed te noemen. Het bekende balkje tussen de ruiten is kleiner dan de CRX had en dus heb je meer zicht. Ook de dode hoek over je schouder valt mee….zoiets blijft altijd bestaan en dus moet je gewoon even goed uitkijken.

Verder het dashboard, vele toeters en bellen. Dat is even wennen, maar al snel heb je door waar alles zit. Ook de vele informatie via de navigatie is goed onder oogbereik. En dan de cockpit….een genot om naar te kijken, zelfs onder het rijden al moet je dan niet te veel gaan staren uiteraard. Het leuke is dat rondom de snelheidmeter een verbruiksring is aangebracht dat van kleur veranderd afhankelijk van je rijstijl. Rijdt je zuinig…dan is de kleur groen, ga je pittig rijden, dan is de kleur blauw en nog pittiger is rood. Uiteraard heb je in de cockpit ook andere zaken zoals temperatuur, info over de accu’s, verbruik, gemidd.verbruik en nog veel meer nuttig info wat je vandaag de dag ook verwacht in een Honda. De achterbank heb ik helaas niet getest wat betreft neerklappen. Maar ik vertouw op de woorden van Honda en deze is met een simpele beweging neer te klappen zodat je een een enorme kofferruimte hebt. Ook onderin kan trouwens nog spulletjes worden opgeborgen met een inhoud van 19 liter.

De buitenkant, prachtig. Lekker sportief en zeer zeker de CRX in een modern jasje. denk aan de lijnen en aan het bekende achterruitje in de klep. Mooie ledlampjes in de koplampen en dus goed herkenbaar als CR-Z. De voorkant is niet te vergelijken met een andere auto. Ook de achterkant heeft dat al lijkt hij wel een beetje op de oude Insight maar dan weer met de achterlichten van de nieuwe.

De zijkant is gaaf, lekker sportief van voor naar achter en van beneden naar boven. Wel hadden de wielen van achter gezien iets meer naar buiten genomen….of stiekum toch een paar bredere banden voor de look.

De CR-Z is leverbaar in 3 verschillende uitvoeringen. Iedere testwagen was een GT uitvoering. Motorisch zijn ze overigens hetzelfde.
—————————————————————————

23 februari 2010 – 6 december 2010 – 17 januari 2011
Via Autoweek was op 23 februari 2010 al vermeld dat er een snelle typeR zou komen aan het einde van 2010. Echter toch niet.

Later dat jaar en wel op 6 december kregen we datzelfde nieuws door maar met meer zekerheid. Honda zou de CR-Z laten voorzien van een 160 of 200 PK sterke turbo motor.

Op 17 januari 2011 was er weer nieuws te melden, de CR-Z met turbo zou toch sneller op de markt verschijnen dan eind 2010 werd verwacht. Eerst zou deze pas in 2012 verschijnen.

CR-Z auto van het jaar JapanDe CR-Z is in Japan gekozen tot auto van het jaar 2010/2011. Een mooie prestatie met wellicht een heel ander publiek dan hier, want in Nederland is de CR-Z helaas nog niet zo’n succes geworden als men had gehoopt. Zijn wij Nederlands niet gek op Honda of zijn we gewoon te zuinig?


PLUSPUNTEN:
Eigenlijk te veel om op te noemen, sportief uiterlijk, sportief rijgedrag, modern uiterlijk, goede wegligging, laag verbruik (zeker voor een sportieve auto), voldoende been/hoofdruimte, voldoende bergruimte, I-Pod, Navigatie, enzovoort…..

MINPUNTEN:
Eigenlijk geen grote maar toch een paar kleine.  Rechter handle achter het stuur beetje moeilijk zichtbaar bij mijn lengte, dashboard rechterzijde had iets mooier mogen overlopen naar de deur.
Kofferbak open/dicht had van mij wel automatisch gemogen….ik verwacht snel smerige afdrukken op de klep of handen.
Nog meer….eigenlijk niet nee…super dus.

EINDCONCLUSIE:
Een absolute aanrader voor moderne mensen die zuinig willen rijden en toch willen genieten van sportiviteit. Een auto die kan dienen als dagelijkse auto, maar ook als tweede auto voor de vrouw (net als toen de CRX dus was).

Ook voor mensen die met de tijd mee willen is het een aanrader, de auto valt op en is hip. De auto rijdt heerlijk en dat is wat mensen willen. De CR-Z is niet alleen geschikt voor Honda fanaten maar ook voor mensen die eens wat anders willen dan b.v. een saai ogende Sirocco of een OPCtje. Mijn oordeel….ga naar de Honda dealer of kijk eerst even op www.honda.nl.

Alvast veel rijplezier.

Opgericht in 1993